Normalna czcionka Powi阫szona czcionka Du縜 czcionka Wysoki kontrast

Zabawy rozwijaj膮ce dla dzieci w wieku przedszkolnym

          Propozycje zabawy opracowywa艂am z my艣l膮 o rodzicach ma艂ych dzieci, kt贸rzy mog膮 w prosty i przyjemny spos贸b - poprzez zabaw臋 - stymulowa膰 rozw贸j psychomotoryczny swoich dzieci. Proponowane zabawy sprzyjaj膮 rozwijaniu u dzieci my艣lenia, zapami臋tywania, percepcji wzrokowej i s艂uchowej, sprawno艣ci ruchowej. Czas i uwaga po艣wi臋cone wsp贸lnej zabawie wp艂ywaj膮 bardzo korzystnie na pog艂臋bienie wi臋zi mi臋dzy rodzicami a dzieckiem.

Mi艂ej zabawy !

 

1.   Czarodziejski worek.

Do worka wk艂adamy r贸偶ne znane dziecku przedmioty. Dziecko z zamkni臋tymi oczami losuje jeden z nich i pr贸buje tylko za pomoc膮 dotyku  zgadn膮膰, jaki przedmiot wylosowa艂o.

 

2.   Porz膮dki.

Segregujemy do pude艂ek zabawki ze wzgl臋du na:

-    ich rodzaj : osobno misie, osobno samochody, osobno klocki itp.

-    ich kolor: osobno zabawki czerwone, osobno niebieskie, czarne itd.

 

3.   Gdzie schowa艂 si臋 mi艣?

Dziecku zawi膮zujemy oczy i k艂adziemy – w widocznym miejscu - misia . Odwi膮zujemy dziecku oczy, jego zadaniem jest odnalezienie, gdzie schowa艂 si臋 mi艣.

 

4.   Dobieranka obrazkowa.

Mo偶na do tej zabawy wykorzysta膰 karty do gry w Piotrusia lub memo. Rozk艂adamy obrazki (ka偶dy musi mie膰 par臋), bierzemy jeden z nich, dziecko ma odnale藕膰 obrazek identyczny z obrazkiem mu pokazywanym.

 

5.   Jedzie poci膮g.

Z r贸偶nokolorowych klock贸w budujemy poci膮g (np. klocek czerwony, niebieski, 偶贸艂ty, czerwony). Zadaniem dziecka jest odtworzenie identycznego poci膮gu a wi臋c u艂o偶enie klock贸w w odpowiedniej kolejno艣ci).

 

6.   Czyj to cie艅?

Obrysowujemy na kartce kontury r贸偶nych przedmiot贸w – dziecko ma dopasowa膰 przedmiot do jego cienia.

 

7.   Co by艂o potem?

Przygotowujemy ilustracje / obrazki przedstawiaj膮ce np. jab艂ko – ogryzek, jajko – kurczaka, ca艂膮 fili偶ank臋 – fili偶ank臋 rozbit膮 itp. Dziecko ma powiedzie膰 co by艂o najpierw, a co potem. Dla dzieci starszych przygotowujemy historyjk臋 z 3 lub 4 obrazk贸w.

 

8.   Co nie pasuje?

Bierzemy 4 jednakowe przedmioty i 1 inny – uk艂adamy je obok siebie. Zadaniem dziecka jest wskazanie przedmiotu, kt贸ry nie pasuje do pozosta艂ych.

 

9.   Co jest 藕le?

Uk艂adamy obok siebie pi臋膰 jednakowych przedmiot贸w, ale jeden w inny spos贸b, np. do g贸ry nogami – dziecko ma zgadn膮膰, kt贸ry przedmiot nie pasuje - le偶y inaczej.

 

10.       Eureka.

Wycinamy z kartonu ko艂o i prostok膮t. Zadaniem dziecka jest odnalezienie w pokoju przedmiot贸w, kt贸re kszta艂tem przypominaj膮 te figury. Gdy uda mu si臋 odnale藕膰 taki przedmiot krzyczy: eureka.

 

11.       Obraz z zapa艂ek / patyczk贸w.

I wersja: Dziecko uk艂ada z 5 zapa艂ek / patyczk贸w dowolny obrazek. Nast臋pnie ma narysowa膰 go na kartce.

II wersja: uk艂adamy wz贸r z patyczk贸w, zadanie dziecka jest zbudowa膰 taki sam.

III wersja: Rysujemy wz贸r na kartce, a dziecko odtwarza go z patyczk贸w / zapa艂ek

12.       Puzzle.

Rozcinamy widok贸wk臋 na kilka cz臋艣ci (stopniowo zwi臋kszaj膮c liczb臋 kawa艂k贸w) – dziecko pr贸buje z艂o偶y膰 j膮 w ca艂o艣膰. Dla u艂atwienia jako wz贸r mo偶na przygotowa膰 drug膮 identyczn膮 widok贸wk臋.

 

13.       Puzzle geometryczne.

Dziecko pr贸buje z艂o偶y膰 w ca艂o艣膰 rozci臋te na dwie cz臋艣ci ko艂o, kwadrat, tr贸jk膮t. P贸藕niej utrudniamy zabaw臋 rozcinaj膮c figur臋 na wi臋cej cz臋艣ci. Dla u艂atwienia jako wz贸r mo偶na przygotowa膰 drug膮 identyczn膮 figur臋.

 

14.       Zbuduj taki sam.

Z klock贸w w postaci figur geometrycznych (ko艂a, kwadraty, tr贸jk膮ty, prostok膮ty) budujemy r贸偶ne przedmioty np. domek, drzewo, poci膮g. Zadaniem dziecka jest zbudowanie takiego samego przedmiotu.

W wersji trudniejszej wymagamy, by dziecko u偶y艂o klock贸w o tym samym kolorze, wielko艣ci, grubo艣ci.

 

15. Labirynt.

Uk艂adamy 2 –3 kilkumetrowe odcinki we艂ny w r贸偶ne zawijasy, tak by nak艂ada艂y si臋 na siebie. Dziecko ma za zadanie przej艣膰 z jednego ko艅ca w艂贸czki na drugi.

 

16. Przewodnik.

Prosimy dziecko, by przez chwil臋 uwa偶nie obserwowa艂o pok贸j i znajduj膮ce si臋 w nim przedmioty, nast臋pnie zawi膮zujemy mu oczy i prosimy, by wskaza艂o r臋k膮, gdzie znajduj膮 si臋 okre艣lone przedmioty, np. st贸艂, okno itd.

 

17. Detektyw.

Sadzamy dziecko naprzeciwko siebie – b臋dzie ono detektywem, kt贸rego zadaniem jest dostrzec zmiany w naszej pozycji. Prosimy, by dziecko przygl膮dn臋艂o si臋, w jakiej pozycji siedzimy, a nast臋pnie zamkn臋艂o oczy i otwar艂o je dopiero, gdy doliczymy do pi臋ciu – w tym czasie zmieniamy nieznacznie pozycj臋, np. zak艂adamy nog臋 na nog臋, robimy inny wyraz twarzy itp. Dziecko ma zgadn膮膰, co si臋 zmieni艂o.

 

 

18.       Co to?

Wytwarzamy r贸偶ne odg艂osy – dziecko, siedz膮c z zawi膮zanymi oczami, ma zgadn膮膰 co to za odg艂os – np. wody p艂yn膮cej z kranu, zamykania szafki, darcia papieru, stukania do drzwi itp.

 

19.       Gdzie jest budzik?

Chowamy dzwoni膮cy budzik – zadaniem dziecka jest odnalezienie budzika kieruj膮c si臋 s艂yszanym d藕wi臋kiem.

 

20.       Muzycy.

Wystukujemy prosty rytm (klaskaj膮c w d艂onie, uderzaj膮c w misk臋 itp.), dziecko ma powt贸rzy膰 go za nami.

 

21.       P艂ynie okr臋t na艂adowany towarami.

M贸wimy zdanie „P艂ynie okr臋t na艂adowany towarami na liter臋... (tu wstawiamy dowoln膮 liter臋). Zadaniem dziecka jest wymy艣lenie przedmiot贸w rozpoczynaj膮cych si臋 na t臋 liter臋.

 

22.       Urodziny.

Zabaw臋 zaczynamy m贸wi膮c „Kasia mia艂a urodziny i dosta艂a wiele prezent贸w...”. Wymieniamy na zmian臋 z dzieckiem prezenty, jakie dosta艂a Kasia powtarzaj膮c przy tym ju偶 te wcze艣niej wymienione, np.

Kasia mia艂a urodziny i dosta艂a wiele prezent贸w: lalk臋

Kasia mia艂a urodziny i dosta艂a wiele prezent贸w: lalk臋, skakank臋

Kasia mia艂a urodziny i dosta艂a wiele prezent贸w: lalk臋, skakank臋, puzzle

Kasia mia艂a urodziny i dosta艂a wiele prezent贸w: lalk臋, skakank臋, puzzle, czekolad臋... itd.

 

23.       Deszcz

Dziecko na艣laduje nasze ruchy, podczas gdy my opowiadamy historyjk臋 o deszczu. M贸wimy:

Na pocz膮tku deszcz pada delikatnie, a brzmi to tak -pocieramy o siebie d艂o艅mi.

A teraz pada nieco mocniej - uderzamy r臋kami o uda

A teraz pada jeszcze mocniej - klaszczemy

Teraz deszcz zmienia si臋 w prawdziw膮 burz臋 – deszcz wali z 艂oskotem, wiatr wyje - szybko tupiemy nogami o pod艂og臋 i na艣ladujemy odg艂osy burzy

„Stop”! Teraz burza ucich艂a i pogoda staje si臋 coraz 艂adniejsza – klaszczemy, nast臋pnie lekko uderzamy w uda, nast臋pnie pocieramy d艂o艅mi o siebie

Deszcz przesta艂 ju偶 pada膰. Jest bardzo cicho, a powietrze jest czyste i 艣wie偶e.

24.       Echo.

Siadamy naprzeciwko dziecka i bardzo powoli zbli偶amy do siebie d艂onie, a nast臋pnie klaszczemy. Dziecko z uwag膮 na艣laduje nasze ruchy i pr贸buje klasn膮膰 w swoje d艂onie zaraz po nas.

Stopniowo mo偶na podawa膰 coraz bardziej skomplikowane wzory akustyczne, np. m贸wimy w  r贸偶ny spos贸b: cicho-g艂o艣no, szybko-wolno... np. wszystkie psy (m贸wimy szybko) 艣pi膮 (m贸wimy wolno).

 

25.       Jestem tancerzem.

Do 偶ywej, skocznej muzyki dziecko wykonuje ruchy poszczeg贸lnymi cz臋艣ciami cia艂a, reszta pozostaje nieruchoma np. ta艅cz膮 same d艂onie, ta艅czy brzuch, g艂owa itp.

 

28. Z艂y czarodziej.

Dziecko ta艅czy, porusza si臋 do dowolnej muzyki. Gdy muzyka przestaje gra膰 musi pozosta膰 nieruchomo w danej pozycji do momentu a偶 d藕wi臋ki muzyki rozlegn膮 si臋 na nowo.

 

29.       Misie i pajacyki.

Na sygna艂 na艣ladujemy ch贸d misi贸w – oci臋偶ale, z pochylonym do przodu tu艂owiem i pajacyk贸w – sztywno, z wyprostowanymi nogami, r臋kami, tu艂owiem.

 

30. Malarze.

„Na niby” malujemy 艣ciany – najpierw w poziome pasy (od lewej do prawej), p贸藕niej w pionowe (z g贸ry do do艂u), w linie faliste (kierunek podobny jak w przypadku malowania lini), w ko艂a, w spirale (kierunek przeciwny do ruchu wskaz贸wek zegara).

 

31. Poka偶 gdzie masz....

Dzieci siadaj膮 wygodnie i zamykaj膮 oczy. Prosimy je nast臋pnie, by – z zamkni臋tymi oczami – dotyka艂y palcami d艂oni poszczeg贸lnych cz臋艣ci cia艂a np. czubka nosa, kolana (w wersji trudniejszej mo偶na prosi膰 dzieci, by dotyka艂y praw膮 r臋k膮 cz臋艣ci cia艂a znajduj膮cych si臋 po lewej stronie cia艂a i na odwr贸t).

 

32. Sprytne skoki.

Na pod艂odze na kartonie wsp贸lnie z dzieckiem rysujemy kontury ludzika i m贸wimy, 偶e chcieliby艣my zobaczy膰, czy dziecko potrafi przy pomocy swoich st贸p wskaza膰 poszczeg贸lne cz臋艣ci ludzika. Nast臋pnie prosimy dziecko, by np. stan臋艂o na g艂owie ludzika, skoczy艂o z g艂owy na d艂o艅, przeskoczy艂o z d艂oni na stop臋, ze stopy na brzuch itd.

 

Opracowanie:

Agnieszka Treit


Powr贸t

                                    
INFORMACJA DOTYCZACA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH   |   POLITYKA PRYWATNOSCI